Magia konstrukcyjna jest znana czarodziejom od wieków: już w czasach starożytnych potężni magowie zwykli zabezpieczać swoje skarbce i grobowce zmyślnymi pułapkami i zaczarowanymi przejściami, a w średniowiecznych zamkach znaleźć można zaklęte gargulce i ruchome schody, ukryte dziedzińce i nienaturalnie przestronne komnaty. Współczesna gałąź magicznych konstrukcji rozwinęła się po wprowadzeniu Międzynarodowego Kodeksu Tajności – porozumienia, które wymusiło na czarodziejach ukrycie magicznego świata przed światem mugolskim. Zastosowanie magii maskującej oraz zintegrowanie z budowlami zaklęć powiększająco-zmniejszających pozwoliło na schowanie przed niechcianymi spojrzeniami całych gmachów (jak siedziba Ministerstwa Magii czy Szpital Świętego Munga), a nawet ulic (jak ulica Pokątna); obecnie rozwiązania te stosuje się też powszechnie w czarodziejskich domach i lokalach, a także w trakcie większych wydarzeń – festiwali i sportowych rozgrywek. Magia konstrukcyjna odgrywa sporą rolę w magicznej komunikacji (jej przykładem jest między innymi Sieć Fiuu czy czarodziejskie windy, nierzadko stosuje się ją też w mostownictwie).
Szczególnym rodzajem magicznych konstrukcji są zaklęcia zabezpieczające (pułapki).
Magiczne konstrukcje znacznie różnią się od przedmiotów czy elementów zaklętych przy pomocy powszechnie używanych przez czarodziejów zaklęć. Magii budowlanej nie można rozproszyć poprzez rzucenie finite incantatem ani reparifarge; po zakończeniu budowy staje się ona integralną częścią konstrukcji, na ogół nieodwracalnie zespalając się z tworzącymi ją materiałami. Z tego powodu tworzenie magicznych budowli wymaga od czarodzieja wiedzy na temat właściwości budowlanych materiałów, rozłożenia sił w konstrukcji, jej nośności i wytrzymałości. Sam materiał musi być z kolei na magię podatny: mugolskie cegły czy deski (o ile nie zostaną uprzednio właściwie przygotowane) ugną się pod ciężarem magii, w podobny sposób, jak ciało mugoli odrzuca czarodziejską medycynę. Badaniem podatności materiałów - czy to mineralnych, czy organicznych - na oddziaływanie magii zajmuje się oddzielna gałąź geomancji, gdyż to właśnie drzewa i skały, które przez dłuższy czas znajdowały się w pobliżu magicznych żył, do magicznych konstrukcji nadają się najlepiej.
Magiczne konstrukcje w typowo czarodziejskich domach czy lokalach spotkać jest nietrudno, ponieważ jednak podatne na magię surowce są znacznie rzadsze i droższe od tych mugolskich, większość czarodziejów korzysta głównie z zastosowań prostych i praktycznych: zaczarowane spiżarnie są elementem niemal każdego domu, podobnie jak powiększone magicznie schowki na miotły czy garderoby. Ruchome schody, wędrujące rzeźby czy zaklęte ogrody, a także budowle o nietypowym, przyciągającym oko kształcie, uznawane są za ekstrawagancję, i są szczególnie lubiane przez zamożniejszych, niekryjących swej pozycji czarodziejów. Najciekawsze i najbardziej skomplikowane konstrukcje można z kolei odnaleźć w dworkach i zamkach od pokoleń pozostających w rękach starych rodów - będące dziełem najlepszych architektów i artystów, nierzadko kryją w sobie elementy jedyne w swoim rodzaju, zaprojektowane na specjalne zamówienie, opierające się na magii starej i trudnej do odtworzenia.
Stworzenie w domu, lokalu czy rezydencji lokacji, której opis uwzględnia magiczną architekturę, nie wymaga mechanicznego jej wykonania - taką lokację założyć można na zasadach ogólnych, umieszczając wpis w odpowiednim temacie - mając jedynie na uwadze, że jej prestiż powinien odpowiadać statusowi majątkowemu postaci.
Mechanicznego zaklęcia wymagają budowle już istniejące, niemagiczne.
Do zaklinania konstrukcji zbudowanych z niepodatnych materiałów, służą czarodziejskie proszki, emulsje, pasty i mineralne mieszanki, które - po wcześniejszym rozrobieniu - nakłada się na powierzchnię elementu. Dopiero takie przygotowanie pozwala na dalsze wykorzystanie magii budowlanej w celu osiągnięcia zamierzonego efektu. Wspomniane materiały różnią się od siebie właściwościami i jakością, a ich właściwy dobór jest kluczowy przy projektowaniu i wznoszeniu magicznych budowli, i wymaga wiedzy z zakresu magicznych konstrukcji.
Technicznie, aby zakląć magiczną konstrukcję, należy napisać post opisujący wykonywane przez postać czynności oraz rzucić kością k10, do rzutu doliczając wartość statystyki wskazanej w tabeli zaklęć konstrukcyjnych. ST każdego z zaklęć wynosi: 10 - dla konstrukcji I poziomu, 15 - dla konstrukcji II poziomu, 25 lub więcej - dla konstrukcji III poziomu. Dodatkowo, aby wykonywać konstrukcje danego poziomu, postać musi posiadać odpowiadający poziom biegłości magicznych konstrukcji (I, II lub III). W przypadku niektórych konstrukcji wymagana jest też wiedza z dziedzin pokrewnych (np. numerologii czy geomancji).
W przypadku, gdy wymagane ST nie zostanie osiągnięte, wynik podjętych przez postać działań należy rozpatrzeć zgodnie z rozpiską umieszczoną przy danym zaklęciu.
Każdy element konstrukcyjny charakteryzuje się nośnością magiczną, czyli maksymalnym obciążeniem od magii budowlanej, jakie może on przenieść, nim ulegnie zniszczeniu (co w efekcie często prowadzić będzie do katastrofy budowlanej). Czarodzieje bardziej wprawieni w magicznym budownictwie są w stanie efektywniej określić wytrzymałość konstrukcji i zaprojektować rozłożenie magii - mogą więc w bezpieczny sposób nałożyć większą ilość zaklęć konstrukcyjnych i zabezpieczających.
Co do zasady, każdy element posiada bazową nośność równą 3k3 (rzutu należy dokonać przy pierwszych oględzinach). Postać posiadająca I poziom konstrukcji magicznych może tę nośność przekroczyć o 1, postać posiadająca II poziom - o 5, postać posiadająca III poziom - o 10. Dodatkowo nośność konstrukcji można podnieść nakładając na nią odpowiednie zaklęcia wzmacniające.
Odpowiednio, zaklęcia i zabezpieczenia I poziomu obciążają konstrukcję 1 punktem nośności, II poziomu - 3 punktami, III poziomu - 5 punktami. Zabezpieczenia 0 i IV poziomu oraz zaklęcia wykończeniowe nie wpływają na nośność konstrukcji i co do zasady jej nie obciążają.
Poniżej znajduje się lista zastosowań magii konstrukcyjnej, które w magicznych budowlach pojawiają się najczęściej – należy jednak mieć na uwadze, że biegłość w dziedzinie magicznego budownictwa oraz znajomość konstrukcyjnych zaklęć pozwalają czarodziejskim budowniczym na swobodne kształtowanie przestrzeni, a jedynym ograniczeniem jest tu wyobraźnia. Gracz, który chciałby dodać wymyślone przez siebie rozwiązanie do tabeli, powinien skontaktować się z dowolnym mistrzem gry, przy czym udogodnienia złożone, oparte na więcej niż jednym zaklęciu, wymagać będą dodatkowo przygotowania projektu konstrukcyjnego.
Zaklęcie konstrukcyjne | Zakres | |||
Zaklęcia w warstwie nośnej | ||||
I poziom: niewielkie przestrzenie (kufer, schowek na miotły), do 50% dodatkowego miejsca II poziom: pojedyncze pomieszczenia, do 100% dodatkowego miejsca; III poziom: konstrukcje złożone, skomplikowane, obejmujące całe budynki, zakładające wielokrotne powiększenie przestrzeni, współdziałające z innymi magicznymi konstrukcjami; wymaga projektu konstrukcyjnego | ||||
I poziom: niewielkie elementy (półki, regały); do 25% redukcji ciężaru II poziom: konstrukcje przenoszące średnie obciążenie (pojedyncza kondygnacja, platforma, domek na drzewie, schody); do 50% redukcji ciężaru III poziom: całe budynki i bardziej złożone konstrukcje (np. trybuny pełnowymiarowego stadionu do Quidditcha); do 100% redukcji ciężaru; wymaga projektu konstrukcyjnego | ||||
I poziom: niewielkie elementy konstrukcyjne (schowki, walizki, namioty jedno- lub dwuosobowe, latające dywany) II poziom: pojedyncze konstrukcje (średniej wielkości pomieszczenia, namioty mieszczące do sześciu osób, magiczne powozy) III poziom: całe budynki i bardziej złożone konstrukcje, środki transportu zbiorowego (magiczne autobusy, pociągi, namioty wielokondygnacyjne i wieloosobowe); wymaga projektu konstrukcyjnego | ||||
I poziom: niewielkie elementy konstrukcyjne (półki, pojedyncze stopnie schodów, małe platformy mogące pomieścić jedną osobę) II poziom: pojedyncze konstrukcje (tarasy, balkony, biegi schodów i spoczniki, platformy rusztowań, kładki dla pieszych) III poziom: większe, bardziej złożone konstrukcje (sceny, mosty i wiadukty kolejowe, kondygnacje); wymaga projektu konstrukcyjnego | ||||
I poziom: niewielkie elementy konstrukcyjne (drzwi, półki, platformy mogące pomieścić jedną osobę) II poziom: pojedyncze konstrukcje (biegi schodów, większe platformy, balkony, kładki dla pieszych) III poziom: większe, bardziej złożone konstrukcje (magiczne windy, mosty); wymaga projektu konstrukcyjnego | ||||
I poziom: niewielkie elementy konstrukcyjne otwierane prostym mechanizmem, np. kluczem lub zaklęciem (drzwi, sejfy) II poziom: niewielkie i średnie elementy konstrukcyjne o bardziej skomplikowanym mechanizmie otwierania, z dodatkowymi efektami wizualnymi (drzwi, bramy, włazy) III poziom: bardziej złożone, skomplikowane, wieloetapowe mechanizmy, często wymagające wykorzystania wiedzy z innych dziedzin magicznych; wymaga projektu konstrukcyjnego | ||||
I poziom: niewielkie elementy konstrukcyjne (akwaria, terraria dla małych zwierząt) II poziom: pojedyncze, proste konstrukcje (pomieszczenia standardowej wielkości, małe szklarnie) III poziom: bardziej złożone konstrukcje posadowione w trudniejszych warunkach (np. pod wodą); wymaga projektu konstrukcyjnego | ||||
I poziom: poprawa nośności elementu konstrukcyjnego o 1 punkt II poziom: poprawa nośności elementu konstrukcyjnego o 5 punktów III poziom: poprawa nośności elementu konstrukcyjnego o 10 punktów | ||||
Zaklęcia wykończeniowe | ||||
I poziom: zmiana krajobrazu za oknami na dowolny II poziom: zmiana pogody za oknami na dowolną III poziom: pogoda i krajobraz za oknami dostosowują się do aktualnego nastroju czarodziejów obecnych w pomieszczeniu | ||||
I poziom: wydłużenie świeżości żywności o tydzień II poziom: wydłużenie świeżości żywności o miesiąc III poziom: wydłużenie świeżości żywności o 3 miesiące | ||||
I poziom: nieznaczna poprawa akustyki w pomieszczeniu; +2k6 do biegłości związanych ze śpiewem/grą na instrumencie II poziom: średnia poprawa akustyki w pomieszczeniu; +4k6 do biegłości związanych ze śpiewem/grą na instrumencie III poziom: znaczna poprawa akustyki w pomieszczeniu; +8k6 do biegłości związanych ze śpiewem/grą na instrumencie | ||||
I poziom: podłączenie kominka do ogólnej sieci Fiuu II poziom: stworzenie sieci zbudowanej z maksymalnie dwóch kominków III poziom: stworzenie sieci zbudowanej z trzech i więcej kominków; wymagany projekt konstrukcyjny | ||||
I poziom: niewielkie pomieszczenia (sypialnia, gabinet); wyciszenie dźwięków z zewnątrz i częściowo z wnętrza; pozytywnie wpływa na koncentrację i wspomaga naukę II poziom: niewielkie pomieszczenia (sypialnia, gabinet); wyciszenie dźwięków z zewnątrz i z wnętrza; przyspiesza dochodzenie do zdrowia, stopniowo niweluje obrażenia psychiczne, pozytywnie wpływa na koncentrację i wspomaga naukę III poziom: większe pomieszczenia (biblioteki, aule); efekt zależny od intencji projektującego (wymaga wcześniejszego uzgodnienia z mistrzem gry) | ||||
I poziom: zamiana barwy niewielkich elementów konstrukcyjnych (ścian, drzwi, schodów, okien) II poziom: zmiana barwy, przejrzystości, faktury i tekstury, nieznaczna zmiana kształtu pojedynczych elementów (ścian, stropów, schodów, okien, drzwi) III poziom: zmiana barwy, przejrzystości, faktury i tekstury, dowolna zmiana kształtu pojedynczych elementów i całych konstrukcji | ||||
I poziom: zmiana temperatury o maksymalnie 5 stopni względem temperatury otoczenia, maksymalnie na okres 1 miesiąca II poziom: zmiana temperatury o maksymalnie 15 stopni względem temperatury otoczenia, maksymalnie na okres 2 miesięcy III poziom: dowolna zmiana temperatury, maksymalnie na okres 3 miesięcy | ||||
I poziom: drobne elementy, do metra wysokości II poziom: większe rzeźby, płaskorzeźby i elementy zajmujące powierzchnię całej ściany III poziom: potężniejsze elementy konstrukcyjne, będące częścią bardziej złożonych, skomplikowanych budowli |